El passat 19 d’octubre em vaig desplaçar a Igualada per a impartir la conferència sobre Musicoteràpia i salut mental. Vaig estar convidada a les xerrades de tardor que cada any celebren l’associació ARMPA en motiu del dia mundial de la salut mental.
L’ús de la Musicoteràpia en la rehabilitació comunitària de persones amb Trastorn Mental Sever persegueix, principalment, millorar aspectes psico-socials dels usuaris i propiciar benestar.
Les experiències musicals aporten als usuaris capacitat d’introspecció i propicien el treball psico-emocional. La vivència de la música com a font de plaer unida aspectes relatius a l’expressió emocional i corporal, afavoreixen el procés d’autoconeixement, acceptació i facilita el desenvolupament de vincles afectius dins del grup.
L’expressió i la comunicació a través d’experiències musicals i corporals, ajuden els pacients amb TMS a millorar la gestió de les relacions socials i del maneig de les pròpies manifestacions internes.
La utilització de la música de forma terapèutica té potencial per dirigir l’atenció del pacient, regular la respiració, acompanyar per a reduir l’agitació i el nerviosisme, potenciar el estar present, propiciar la concentració tan el elements musicals com en el “Aquí i ara” i promoure records i pensaments passats positius.
Quelcom molt rellevant durant les sessions de musicoteràpia és que aquestes permeten connectar amb la part més sana d’un mateix i amb el sentiment de benestar que produeix el fet de crear música i gaudir d’ella.
Va ser realment una experiència molt enriquidora i màgica on a més a més de exposar quins son els beneficis de l’ús de la musicoteràpia amb el col·lectiu vam poder vivenciar algunes de les tècniques que es desenvolupen a les sessions.
Agraeixo, l’acollida, el suport i el feeedback dels assistents , l’associació ARMPA, els estudiants del mòdul d’integració , usuaris de salut mental , familiar s i altres professionals i els assistents que a títol individual van voler apropar-se per a conèixer una mica més la meva feina i la disciplina.
A continuació us deixo algunes de les fotografies de l’esdeveniment.